7 عامل موثر و مهم در قیمت گذاری املاک و مستغلات

مشاوران ما  طی سالها فعالیت در زمینه خرید و فروش املاک در اندیشه چند مورد از مهمترین عوامل موثر قیمت گذاری املاک که تقریبا، قطعا قیمت خانه شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد را جمع آوری کرده اند که به شرح زیر میباشد.

 

1.موقعیت ملک:

کیفیت مدارس محل اغلب تنها عامل مهم برای خریداران با کودکان محصل است.
نزدیکی به فرصت های شغلی محلی اولویت بسیار زیادی برای خریداران اکثریت اشتغال است.
نزدیکی به مراکز اجتماعی، خرید و تفریحی اغلب توسط خریداران جوانتر ارزشمند است، اما نقش مهمی در قیمت گذاری ملک برای همه خریداران خانه دارد.

 

قیمت گذاری املاک

 

این سه فاکتور موقعیت ملک از هم مستقل نیستند و نزدیکی به مدرسه- کار و سرگرمی – خرید – یک عامل سه گانه بسیار ارزشمند است. به طور کلی، گرفتن یک خانه که این سه فاکتور را دارد واقعا ارزشمند است و می تواند جزء خانه های با قیمت بالا باشد.

 

2.ملک بدون تعمیر و آماده:

اکثر خریدارن ملک و یا خانه ترجیح می دهند ملکی را خریداری کنند که بی خرج و هزینه باشد .

به عنوان مثال خانه ای که دارای کمد دیواری و کابینت های مدرن است و یا دارای امکانات سرمایی و گرمایشی پیشرفته است را نسبت به خانه ای که فاقد این امکانات است ترجیح می دهند.

چون ملکی که دارای هزینه های تعمیر و یا ارتقا است به طبع یک هزینه مازادی روی دوش خریدار می افتد و خود خریدار ملک بعد از خرید خانه اش موظف است این تغییرات را اعمال کند.

 

قیمت گذاری املاک در اندیشه

 

3.تعداد اتاق خواب ها:

یکی دیگر از عوامل موثر قیمت گذاری ملک ، تعداد اتاق خواب بیشتر است. این یکی از عواملی است که برای خریداران خانه، به خصوص خریدارن فرزند دار بسیار حیاتی است و خانه های یک خوابه زیاد مورد استقبال آنها نیست.

همچنین برای خریدارنی که وسایل منزل زیادی دارند و جا به جایی و سکونت در یک خانه کوچک با اتاق خواب کم، برای آنها دشوار است.

 

قیمت گذاری املاک اپارتمان

 

4.افزایش قیمت مصالح:

افزایش قیمت مصالح از جمله گچ و سیمان، یکی دیگر از عوامل حیاتی قیمت گذاری املاک است. وقتی که قیمت مصالح بالا رود در نتیجه آمار ساخت و سازهای مسکن پایین می آید و نتیجه منفی یی که در بازار مسکن به وجود می آید: نرخ تقاضای بالا با تعداد کم مسکن است

 

5.کاهش ازدواج و رشد طلاق:

کاهش جمعیت افراد متاهل در کشور یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار قیمت ملک است . به این صورت که تعداد خانوار های تک یا دو نفره در سال ۱۳۶۵ تقریبا ۱۴% بوده و همچنین آمار خانوارهای ۵ الی ۶ نفره در سال ۱۳۶۵ به بالای ۵۰ % رسیده بود، اما در سال ۱۳۹۱ این آمارها تفاوت فاحشی را تجربه کردند.

 تعداد خانوارهای ۱ یا ۲ نفره به بالای ۲۰ % رسید و از طرفی خانوارهای ۵ الی ۶ نفره به ۱۵% کاهش یافت. و چون جمعیت افراد مجرد و یا طلاق گرفته بیشتر شده، تعداد خانه ها برای سکونت این افراد زیاد شده و باز هم به مسئله ی نیاز و تقاضای بالا و کم بودن عرضه ملک می رسیم!

 

 

6.کاهش تسهیلات مسکن:

موضوع سخت بودن دریافت وام مسکن، موضوع جدیدی نیست و همه می دانیم اگر شخصی بخواهد وام مسکن بگیرد یا باید بسیار صبورانه عمل کند و یا از وام گرفتن انصراف دهد.

با شرایط سخت وام گرفتن برای خرید خانه و نبود پس انداز کافی خانوارها، قدرت خرید ملک پایین آمده و این خود باعث بالا رفتن روز به روز قیمت مسکن می شود.

 

 

 

این مطلب را از دست ندهید :   نوسان هیجانی قیمت مسکن مهار شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *